Surah Yaasin ditutup. Tangan ditadah dan doa dibaca. Buat
beberapa ketika, dia hanyut dalam keasyikan bermunajat dengan Pencipta-nya.
Kesyahduan yang meresap ke dalam jiwa seakan-akan menyeru air matanya.
Dibiarkan sahaja mutiara jernih itu menerjuni pipi.
Usai berdoa, dia berteleku di situ. Diusap-usap pusara
yang masih merah tanahnya itu. Terasa seperti baru semalam mereka ditemukan. Berkasih
dan bermesra. Tetapi kuasa Tuhan, hari ini insan itu sudah meninggalkannya. Dia
bersyukur kerana diberikan peluang bertemu insan seperti arwah, yang telah
menjadi bahu tempat dia menumpang bersandar. Memori itu sentiasa berputar di
kotak ingatannya.
Syahira menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Mata
meliar ke sekeliling untuk seketika. Buat kesekian kalinya, dia kembali
memandang buku latihan yang terbuka luas di hadapan. Satu keluhan kuat
dilepaskan.
Sudah hampir satu jam dia menghadap kerja rumah Matematik
yang diberikan oleh Cikgu Rashidah. Namun, sehingga sekarang satu soalan pun
tidak dapat dijawabnya.
“Kenapa susah sangat nak faham Matematik ni?” Syahira sudah
mula bermonolog. Dia berasa kecewa bercampur marah. Malahan juga terasa seperti
mahu menangis.
Hatinya bertambah sayu apabila mengenangkan semua rakan
sekelas dapat memahami pengajaran yang disampaikan oleh Cikgu Rashidah. Hanya
dia seorang yang masih tidak berjaya memahaminya. Disebabkan itu, dia malu
untuk bersuara. Apabila Cikgu Rashidah mengajar, dia hanya memandang cikgu
wanita yang sarat mengandung itu dengan pandangan kosong.
“Aku perlu berusaha. Kalau tidak, sampai bila pun aku
takkan dapat jawab soalan ni.” Syahira memasang tekad. Lantas gagang telefon
diangkat dan jari-jemarinya menekan laju nombor telefon Yuhanis, kawan baiknya.
Beberapa ketika menanti, talian bersambung. Syahira
menyapa Yuhanis dengan ungkapan salam. Suaranya ceria kerana dapat menghubungi
kawan baiknya itu untuk meminta bantuan memberikan tunjuk ajar, seperti sebelum
ini.
“Saya minta maaf, Syahira. Saya sibuk, tak boleh nak
mengajar awak. Awak belajarlah sendiri, ya.”
Syahira terdiam. Yuhanis sudah memutuskan talian, tetapi
dia masih setia melekapkan gagang telefon ke telinga. Tanpa dapat
ditahan-tahan, air matanya laju menitis. Hati yang sudah kecewa
bertambah-tambah walangnya. Akhirnya, dia meluru masuk ke bilik tidur dan
menangis sepuas-puasnya.
Hari ini Syahira melangkah ke sekolah dengan lemahnya.
Bermacam-macam perasaan bergolak di dadanya. Mata pelajaran Matematik ada hari
ini. Dia bimbang jikalau Cikgu Rashidah mahu mengutip kerja rumah pada minggu
lepas. Sudah banyak kali dia ditegur kerana tidak menyiapkan tugasan. Dia sudah
cukup malu untuk ditegur lagi.
Dia juga malu untuk menegur Yuhanis. Kawannya itu tentu
sudah jemu memberikan tunjuk ajar kerana dia sukar untuk memahami walaupun
Yuhanis menerangkannya berkali-kali. Syahira berasa kesal, namun apakan daya,
dia betul-betul memerlukan masa yang sangat lama untuk memahami sesuatu konsep
dalam Matematik.
Sesaat demi sesaat yang berlalu, degupan jantungnya
bertambah kencang. Disebabkan rasa cemas itu, pengajaran Bahasa Melayu yang
merupakan mata pelajaran kegemarannya tidak dapat diikuti dengan baik.
Berkali-kali matanya mengerling jam yang tergantung di dinding hadapan kelas,
sehinggalah Cikgu Aimi yang mengajar mata pelajaran itu keluar.
“Assalamualaikum.” Tiba-tiba, satu suara kedengaran di
hadapan kelas. Pelajar-pelajar Tingkatan Satu Dinamik serta-merta memanggungkan
kepala. Kemudian, mereka bangun dan menjawab salam yang dihulurkan.
Sebaik sahaja Cikgu Hajariah menyuruh mereka duduk,
barulah masing-masing melabuhkan punggung ke kerusi. Semuanya memandang cikgu
yang anggun berbaju kurung merah itu tanpa sebarang suara.
“Cikgu Rashidah sudah mula bercuti. Jadi, saya akan
mengajar subjek Matematik kelas ini sehingga Cikgu Rashidah kembali bertugas.”
Bersama senyuman yang tidak lekang di bibir, Cikgu Hajariah memperkenalkan
dirinya kepada pelajar-pelajar Tingkatan Satu Dinamik. Sesi suai kenal
dijalankan terlebih dahulu sebelum beliau memulakan pengajaran.
“Kita berhenti di sini dulu hari ini. Kelas akan datang
nanti, kita akan masuk tajuk yang seterusnya. Sebelum tu, sila hantar kerja
rumah yang Cikgu Rashidah bagi pada minggu lepas.”
Masing-masing bersilih ganti ke depan untuk menghantar
buku. Cikgu Hajariah memerhati murid-muridnya dengan senyum di bibir. Namun,
apabila sampai giliran Syahira, hatinya seakan tercuit. Murid itu bermuka muram
dan teragak-agak untuk menyerahkan bukunya. Cikgu Hajariah tidak terus menegur,
sebaliknya melebarkan senyuman tatkala pandangan mata Syahira berlaga dengan
matanya.
“Ketua kelas, tolong angkatkan buku-buku ni ke bilik
guru.”
Firdaus selaku ketua kelas akur pada arahan. Cikgu
Hajariah turut berlalu ke bilik guru.
Syahira menghela nafas lega. Meskipun dia tidak dapat
menangkap semua pelajaran tadi, tetapi sedikit-sebanyak dia dapat memahaminya.
Cikgu Hajariah tidak meminggirkan sesiapa pun. Cara pengajarannya juga
membuatkan dia berasa selesa.
Buku-buku yang kemas tersusun di sudut meja dibeleknya. Nur Syahira binti Azfar. Terus buku itu
ditarik. Sehelai demi sehelai halamannya diselak. Melihatkan tanda pangkah yang
banyak mewarnai buku latihan itu membuatkan Cikgu Hajariah mengukirkan senyum
nipis.
Benarlah cerita yang disampaikan Cikgu Rashidah sebelum
ini. Syahira tidak dapat mengikuti pelajaran dengan baik. Buktinya, banyak
ruangan jawapan yang kosong. Kalau berjawab pun, hanya sebilangan kecil yang
betul. Nafas ditarik sedalam-dalamnya. Cikgu Hajariah yakin dia akan dapat
membantu Syahira.
Hari kedua mengajar kelas Tingkatan Satu Dinamik, Cikgu
Hajariah sudah memulakan rancangannya. Beliau sengaja meminta Syahira mengambil
buku-buku yang sudah siap disemak di bilik guru.
Syahira akur pada arahan. Meskipun begitu, sepanjang
perjalanan jantungnya berdegup dengan sangat pantas. Dia dapat merasakan maksud
di sebalik arahan itu. Tetapi dia tetap diam membisu.
“Ini bukunya.” Cikgu Hajariah bersuara, mematikan lamunan
Syahira.
Syahira menghampiri meja Cikgu Hajariah untuk mengangkat
buku-buku tersebut.
“Syahira ..” Seperti yang diduga, suara itu bergema lagi.
Tingkah Syahira terhenti. Dia memandang wajah cikgunya. Tidak lama, kerana dia
malu untuk menentang mata cikgunya.
Cikgu Hajariah mengukirkan senyum manis. Dia tahu
perasaan Syahira. Pada wajah pucat itu terlukis riak kerisauan.
“Cikgu Aimi selalu memuji awak. Syahira aktif dalam
kelasnya. Berpantun, bersajak, berbahas .. semua Syahira boleh buat.” Cikgu
Hajariah sudah bermukaddimah.
Syahira hanya mampu menelan liur. Pandangannya jatuh ke
lantai bilik guru.
“Cikgu tahu Syahira boleh buat. Semuanya, termasuk
Matematik. Tentu ada sebab kalau Syahira tak boleh lakukannya.”
Sepi. Hanya bunyi kipas yang berpusing sahaja kedengaran.
Cikgu Hajariah cuba memberikan ruang untuk anak muridnya
itu bersuara, berkongsi masalahnya. Namun, diam Syahira seakan-akan memberikan
suatu jawapan baginya.
“Cikgu sedia membantu Syahira. Bila-bila masa sahaja.
Cikgu yakin pada Syahira, Syahira boleh berjaya.”
Tanpa dipinta-pinta, air mata Syahira menitis. Dia
terharu. Inilah kali pertama dia diberikan peluang sebegini.
Tangan Cikgu Hajariah diraih, lantas diciumnya.
“Terima kasih, cikgu. Terima kasih. Saya berjanji, saya
akan usaha sampai berjaya.”
Cikgu Hajariah membalasnya hanya dengan anggukan. Tangan
halus Syahira digenggam, tanda sokongan padu buat anak murid itu.
Hampir setiap petang dia meluangkan masa di sekolah.
Membuka ruang untuk memberikan tunjuk ajar serta membimbing anak murid yang
seorang itu. Syahira bukanlah tidak mampu mengikuti subjek itu, tetapi dia
memerlukan lebih banyak peneguhan. Mungkin disebabkan kecenderungannya yang
lebih kepada bidang sastera berbanding logikal Matematik.
Mata itu ralit menyelesaikan soalan latihan yang
diberikan. Di luar sedar, buku nota yang selama ini disimpan kemas daripada
pandangan rakan-rakan terselak ditiup angin kipas. Coretan berdakwat biru
memenuhi kedua-dua belah muka.
Pandangan Cikgu Hajariah tertancap pada dada buku.
Sebaris, dua baris membaca .. keningnya terangkat. Cerpen?
“Betul tak macam ni, Cikgu?” Gemersik suara halus yang
tiba-tiba kedengaran memeranjatkannya. Spontan pandangan beralih. Muka
keanak-anakan Syahira mengambil alih perhatian.
Tanpa suara, latihan yang diselesaikan diperhati.
“Hmm .. betullah ni.”
Serentak, senyum manis terukir pada muka itu.
“Ok .. balik rumah, buat latihan ni pulak.” Dia
menyambung. Sehelai kertas soalan diunjukkan.
Syahira menyambut dengan wajah ceria.
“Terima kasih!” Ucapan penuh bersemangat menyapa
pendengaran.
Anak muridnya mula berkemas. Senyuman tidak putus-putus
di bibirnya.
Cikgu Hajariah tercuit hati melihat. Sebelum ni dia
tertengok sajak. Semalam pula pantun. Hari ni .. hmm .. berbakat!
Pelajar yang unik ..
Hatinya berdesis.
“Syahira ..”
Seruan yang menyebabkan kelincahan tangan kecil itu
terhenti.
“Ya?” Serentak dengan kening yang terangkat.
“Cikgu nak tengok .. boleh?” Pandangannya tuntas ke mata
anak gadis itu.
“Tengok?” Kehairanan dengan soalan tergantung.
“Tu. Dalam buku tu.” Tak cukup dengan mulut terjuih, jari
telunjuk sekali diarahkan.
Muka Syahira beku. Terkejut kerana buku nota yang diminta
gurunya.
“Cikgu nak tengok karya Syahira. Boleh?” Permintaan penuh
diplomasi.
Teragak-agak dia menyerahkan. Dan dalam hati terus
bertebaran tanda tanya.
“Awak berbakat.” Cikgu Hajariah bersuara memecah sepi.
Syahira terhenti menulis. Entah kenapa, hatinya tidak
gembira. Selalunya dia akan berasa teruja untuk menemui cikgu yang seorang ini
setiap kali lepas kelas. Tapi selepas buku nota peribadi sudah tidak lagi
peribadi, perasaannya terganggu. Dia juga tidak mengerti.
“Apa kata .. karya tu, awak hantar peraduan? Masuk surat
khabar ke ..?”
Senyuman tersungging di bibir Cikgu Hajariah. Menambahkan
resah Syahira.
Dia membatukan diri. Tidak bereaksi. Tidak juga
meneruskan menjawab soalan latihan.
Diam Syahira secara tak langsung menghantar maksud kepada
Cikgu Hajariah.
“Yakin dengan diri awak. Kembangkan bakat yang ada.
Sayang kalau diketepikan ..”
Nasihat itu terus menerobosi telinga.
“Cikgu rasa .. saya boleh jadi penulis?” Tiba-tiba dia
menyoal. Kesuraman masih membayangi riak muka.
“Ya! Cikgu yakin awak boleh. Karya awak .. menarik. Cuma
perlu digilap lagi, biar lebih mantap.” Teruja pula rasa hatinya. Bersemangat
dia mengutarakan pendapat dan sokongan.
“Tapi .. ayah saya kata .. buang masa.” Serentak, ada
renik jernih mengalir dari kolam mata.
Cikgu Hajariah terdiam. Tidak menyangka kata-kata yang
akan keluar dari mulut anak gadis yang sedang meningkat dewasa itu.
“Awak menulis sebab apa?”
Disapu air mata yang masih bersisa.
“Sebab saya nak berkongsi apa yang saya tahu. Apa yang
saya rasa.” Nada sebak masih menguasai suaranya.
“Ayah awak cuma tak mahu awak hanyut. Tulis benda yang
mengarut-ngarut, sampai abaikan perkara yang perlu diberi keutamaan.”
“Tapi kalau awak tulis pasal benda yang mendatangkan
manfaat, itu lainlah.”
Pujukan itu sedikit-sebanyak membuatkan muka yang tadinya
suram berarak ceria.
“Teruskan usaha! Cikgu sokong awak! Ok?”
Dua bahu itu digenggam kejap. Menghantar isyarat sokongan
padu.
Anak gadis itu terangguk-angguk. Semangatnya membara.
Dalam hati berdesis lafaz kesyukuran.
Dia menarik nafas dalam. Lama juga dia hanyut dibuai
kenangan semalam. Perlahan-lahan dia bangkit, menyusun langkah ke arah kereta
yang tersadai di bahu jalan. Malam ini masih ada urusan yang perlu
dilaksanakan. Dia tidak boleh leka, kerana ramai yang sedang menanti
kehadirannya. Mereka yang dahagakan ilmu itu sentiasa setia menunggunya.
Dalam hati dia berbicara, “Selamat tinggal, guruku.
Amanlah cikgu di sana. Terima kasih atas segala ilmu yang cikgu ajarkan. Tidak
dapat saya membalasnya, hanya doa dapat saya iringkan. Semoga cikgu berbahagia
di sana. Amiin..”
No comments:
Post a Comment